Terug naar overzicht

Erfgoed en technologie: match of misser?

Onderdompeling is een uitstekende manier om bezoekers aan te spreken en hun interesse te wekken in onderwerpen die op het eerste zicht mijlenver van hun dagelijkse leefwereld staan. Bij een immersieve ervaring wordt de bezoeker volledig ondergedompeld in een verhaal. Alle zintuigen worden hierbij aangesproken.  

Meer en meer musea en erfgoedinstellingen gebruiken immersieve technologieën om de beleving voor bezoekers vorm te geven. Die technologieën zijn de laatste jaren steeds toegankelijker geworden. Er liggen eindeloze mogelijkheden binnen handbereik.

Teseum - samen beleven

Maquette in de archeologische kelder van Teseum in Tongeren. Dankzij een combinatie van animaties op een beeldscherm, een maquette en audioguide beleven verschillende generaties samen het verhaal, op eigen tempo en volgens eigen interesse. 

Wat maakt zo'n onderdompeling nu echt tot een succes?

Het laatste wat je wil, is dat de bezoeker zich wel nog die coole VR-bril herinnert, maar niet het verhaal dat je wilde vertellen, of dat je bezoekers zo onder de indruk zijn van die 360°-projectie dat ze niet meer kijken naar waar het echt om draait. De juiste techniek op de juiste plaats, dat is – ook nu nog steeds – de kunst. 

In enkele recente projecten gebruiken wij immersieve technologie om de middeleeuwen en de barok tot leven te wekken. In het Teseum in Tongeren draait om religieuze kunst en archeologie en in het Snijders&Rockoxhuis om het leven en werk van mensen tijdens de gouden eeuw van Antwerpen. 

Teseum in Tongeren

Het Teseum in Tongeren is een museum met twee delen. Wie de schatkamer bezoekt, maakt kennis met een indrukwekkende middeleeuwse kerkschat. Wie de archeologische opgraving bezoekt, duikt meer dan 1000 jaar terug in de tijd. Hoe kunnen we de interesse van hedendaagse bezoekers wekken voor religieuze kunst of voor een kluwen aan archeologische vondsten?

We ontwikkelden verschillende ipod-tours. Bezoekers kunnen kiezen voor een parcours op maat van kinderen, jongeren of volwassenen. De informatie speelt grotendeels automatisch af. Een deel kunnen de bezoekers oproepen volgens eigen interesse. Een speciaal ontwikkelde soundscape versterkt de beleving.

Teseum - app jongeren

Voor de schatkamer ontwikkelden we apps op maat: links de app voor kinderen, rechts die voor jongeren. Kinderen volgen misdienaar Servaas. Ze verzamelen kerkschatten in een virtuele schatkist om ze te redden uit een brand. Jongeren stellen een moodboard samen met dingen uit hun leefwereld die gelinkt zijn aan elementen uit de schatkamer. 

Teseum - app voor jongeren

In de archeologische site is er een app voor kinderen (links) en één voor jongeren (rechts). Kinderen krijgen een rondleiding van Max en Tine, zoon en dochter van een archeoloog. Via grappige animaties komen ze tot leven. Jongeren krijgen een rondleiding op maat van Maximus en Claudia. 

Teseum - klinderen in de schatkamer

In de apps voor kinderen en jongeren leggen we voortdurend linken met onze huidige leefwereld: middeleeuwse heiligen waren destijds even populair als rocksterren of topvoetballers vandaag...

testimonial tripadvisor
De rondgang met ipod voor kinderen is een aanrader! Onze kinderen spreken er nog van. Al spelend en zoekend ontdekken ze toffe kerkschatten. 
Teseum - schatkamer

In de muziekkamer hoor je de gezangen die opgetekend staan in de oude handschriften. Een verduisterde zaal en beelden van zingende silhouetten scheppen een magische sfeer. 

Teseum - aardlagen uitgraven

In de archeologische opgraving zakken de bezoekers op een vloer van beeldschermen als het ware door de eeuwen naar beneden. Een animatie neemt ze mee naar de oudste wortels van de basiliek. 

Testimonial Tripadvisor
Er wordt op een verrassende en indrukwekkende wijze gebruik gemaakt van moderne presentatietechnieken die de eeuwen voor ons zichtbaar maken. 

Snijders&Rockoxhuis

De inrichting van het Snijders&Rockoxhuis is huiselijk. Het lijkt bijna alsof de oorspronkelijke bewoners er zo weer kunnen binnenstappen. Wij kozen voor een toepassing met augmented reality om de beleving vorm te geven. Iedere bezoeker krijgt een ipad en een headset. Een audiofragment met basisinformatie start vanzelf als ze een nieuwe zaal binnenkomen. De oorspronkelijke bewoners zijn aan het woord. Ze vertellen meer over het leven in de ruimte waar de bezoeker zich op dat moment bevindt. Iedereen kan de kunstwerken in de zaal scannen met de ipad en in de applicatie de gewenste details oproepen. Het is ook mogelijk om van de omgeving te genieten zonder dat de aandacht van de werken wordt afgeleid door bijschriften of zaalteksten. 

Snijders&Rockoxhuis geuren

Onderdompeling hoeft niet altijd hoogtechnologisch te zijn. In het Snijders&Rockoxhuis plaatsten we ook geurmodules waar bezoekers de geur van kruiden kunnen opsnuiven. Op die manier brengen we een oud boek tot leven. 

Testimonial Tripadvisor
The tour with the ipad is a little masterpiece, you get a lot of info and it is super easy to use. 

Een geslaagde beleving

Het gebruik van immersieve technologie in een museum of erfgoedinstelling is wat ons betreft zeker een match. Immersieve technologie kan een beleving mooier en aantrekkelijker maken.

Ze kan een beleving persoonlijker maken. Dankzij deze technologie kunnen we de bezoekers meer dan ooit tevoren op maat aanspreken. Iedere rondleiding wordt een beetje anders. Mensen krijgen dezelfde basisinformatie, maar kunnen uitdiepen volgens eigen interesse en voorkennis.

Ze kan een beleving inclusiever maken. Ze kan inspelen op verschillende leeftijden, interesses, kennisniveau's en op de noden van mensen met een mentale of fysieke beperking. Binnen een groep kan iedereen een eigen rondleiding volgen en toch samen een bezoek beleven.

Andere projecten

Schatkamer2

Teseum Schatkamer O.L.V.-Basiliek

Stad Tongeren
Lees meer
Rockox-icon

Snijders&Rockoxhuis

KBC Group
Lees meer
Tongeren-Teseum-Archeologische-site

Teseum Archeologische site O.L.V.-Basiliek

Stad Tongeren
Lees meer

Zin om samen te werken?

Contacteer ons
Deze website gebruikt cookies
Meer info