Oostende restaureert en herbestemt haar modernistische gebouwen. Tijdens WO2 leed de stad veel schade, maar tijdens de wederopbouw van het land kreeg Oostende toegang tot fondsen. Oostende verwierf in die periode mooie modernistische gebouwen van belangrijke Belgische architecten.
Marc Dubois documenteerde dit verhaal, schreef hierover een boek en cureerde deze tentoonstelling met reportagefoto's van Maurice Antony. De stad beheert het archief van deze Oostendse fotograaf. Hij behoorde in de eerste helft van de vorige eeuw tot de absolute wereldtop.
De noodzakelijke tijdlijn met nieuwsreportages van een jonge BRT.
Een vondst: alle kopse kanten van de wanden krijgen een contrastkleur. Dat zorgt voor een verrassend 3D-effect, telkens als je om de hoek gaat.
Historische zitjes van De Coene, in gebruik voor de filmzaal.
Met grafiek evoceren we 'de jaren 50'. Fotobeelden spelen hierbij de hoofdrol. Maar verder verwijzen ook kleurstelling, getinte muren, afgeronde vormen, veel historische fotografie in zwart-wit en accenten in primaire kleuren naar deze periode van wederopbouw.
Zomer in Oostende! We hebben de foto meermaals bekeken om te beslissen welke 'cadrage' fotograaf Antony voorzag. En hebben het negatief gevolgd: alles schuin en lijnen op de onderste schaduw. Volgens ons is dit is de mooiste foto van de tentoonstelling.
De beelden plaatsen we met de horizon op ooghoogte. Zo zit je in het beeld van een avondje cinema.
'Vernieling en wederopbouw. Oostende 1944-1958' kan nog tot 3 november 2019 dagelijks worden bezocht in de Venetiaanse Gaanderijen.